Har förstått sen jag kom hit till Norge att ”krabbelurer” är inte så vanligt som jag har trott. Något som gör att det är extra kul att laga här. Några av Andreas kompisar nästan beställer det ibland när dom ska komma på besök.

Vi lärde det redan på grundskolan när vi hade temadagar ute, åh, dom gillade jag kommer jag ihåg. Både för att det var så mysigt med öppen eld i skogen och för att det var något annat än en vanlig skoldag.

Detta var också något vi gjorde mycket hemma. Det var väldigt ofta att vi om helgerna gick ut och gjorde lunch eller middag i skogen. Ibland gick vi en lång runda, så att vi behövde en matpaus. Men ibland var det ”bara” att vi gick ut till ett av alla ställen vi hade och gjorde upp en eld och lagade mat. Det kunde vara allt möjligt. Grillad korv, pinnbröd eller kanske pyttipanna gjorde vi ibland. Eller som ett annat namn på det jag lärt av en kollega, ”storm från kylskåp”. Gillade det namnet! 

Men, detta är faktiskt något jag har tatt mig med nu känner jag, som ni säkert märkt här så försöker vi att få till iallafall en lunch ”ute” varje vecka (i skogen alltså). Och då har vi kommit på att just krabbelurer är ganska lätt att göra!

Krabbelurer brukar jag förklara för folk som inte vet vad det är som amerikanska pannkakor. Lite tjockare än vanliga, därför som lämpar sig väldigt bra som ”skogsmat” då dom är lättare att vända. Ett tips som vi kom på är att lägga på en klick nutella precis innan dom är klara, då blir det sådär chokladigt och kladdigt. Mums! Annars kan man ha på lite vad man känner för, socker och kanel, eller som jag ibland har, blåbärssylt och kanel.

Krabbelurer

1 1/2 dl socker

4 1/2 dl mjöl

2 tsk bakpulver 

1 msk vaniljsocker

2 ägg

3 dl mjölk (eller tills du får den tjockheten du vill ha på smeten) 


Man kan också äta det både till frukost, lunch eller kvällsmat! 😉

 

<a href=”https://www.bloglovin.com/blog/18447255/?claim=q88e9vadem7″>Follow my blog with Bloglovin</a>

 

 


Kommentera

