Idag hade jag och Andreas bokstavligt talat ”en jakt på solen”. Vi slutade lite tidigare från jobb för att vi ska jobba en del i helgen. Hade redan på morgonen en känsla av att detta skulle bli en vacker dag, med sol. Var en stund sen vi såg den. Och jag kände riktigt hur den här känslan kom av att bara få ut och njuta varje liten solstråle.

Från jobbet idag, otroligt hur solen kan förändra den här utsikten

Så, när vi kom hem var det bara att in dörren, byta kläder och ut igen. Körde till Grov, för jag hade en idé inne i mitt huvud om en skogsväg vi hade sett där som jag hade tänkt på hela dagen att jag skulle få så fina bilder med solen som skulle sippra in mellan träden, och det skulle bli så vackert. MEN när vi kom dit var det ingen sol, för det ligger bakom ett fjäll. Så vi fortsatte att köra, mot ett ställe som heter Haukå, in där på en skogsväg. Körde riktigt efter solen, och sa ” där är den!” ”Nu försvann den bakom fjället”. Därför kallade vi denna turen ”Jakten på solen”. 


Det var så fint, med ett lite rosaskimrande ljus. Fick nästan en vårkänsla, om inte det är för tidigt? Iallafall var det härligt att igen känna hur solen värmer i ansiktet, och får allt att kännas lätt. Är som om strålarna från solen som träffar ansiktet tar med sig en del tungt tillbaka igen och lämnar bara en varm, lugnande känsla. 

Fashineras alltid av hur fotografering handlar ibland bara om sekunder, när ljuset förändras. Du ”ser” en bild, och så en liten stund efteråt är ljuset borta. Det som är hela jakten som man kan kalla det. Men det är därför jag älskar det. Kan kalla det som en terapi, kommer ut får öppna upp, slappna av och släppa ut kreativiteten. 


Riktigt imponerad och tacksam är jag också över hur Andreas och Diesel är med på mina fototurer. Där man inte kommer någonstans egentligen, och en flickvän som ibland står med huvudet in i ett fjäll för att försöka få med dropparna från smält is som rinner ner. Men han klarar det, stöttar och inspirerar och kommer med idéer 💚

Drops of sunlight
2 reaktioner på ”Jakten på solen

Kommentera

