Regniga dagar

Det är få saker som faktiskt gör mig så depp som dåligt väder.  Är humörmänniska och visar tydligt vad jag menar och inte, men ofta om jag har en dålig dag så kan mycket av det vara pågrund av vad det är för väder. Som nu den sista veckan, det har nästan bara varit regn, snön försvann på måndag. Så det lilla ljuset det gav blev borta. Och jag märker det väldigt mycket på energinivån. Den är helt annorlunda. Att ha energi till det där extra blir lixom borta. 

Men så har jag upptäckt att det är ju faktiskt något fint i det också. Jag säger inte det på jobb när regnet kommer sidlängs i ansiktet på dig, men hemma när jag tar en tur med kameran så blir det plötsligt som om en annan värld öppnar sig. Att jag kan se det fina i när regndropparna rör sig ner över bladen på grenarna. Eller hur regndiset gör så att det ser så trollskt ut på Lillevattnet. Och då åter igen glömmer man det tråkiga grå, bara man bestämmer sig för att se det fina i det också.

Och det är det jag tycker allt med fotografering handlar om. Att se det vackra i allt. Om det så bara är en liten liten detalj. Läste en gång att:                

”Photography is an art of observation. It has little to do with the things you see, and everything to do with the way you see them. ” 

Elliott Erwitt


En reaktion på ”Regniga dagar

Kommentera

