Kanske är försent att tänka över året som gått men jag har ändå gjort det, och januari är ju inte slut än 😊

2016 för mig var och är ett väldigt stort, viktigt år för mig. Det är nog första året sen jag kom hit till Norge där jag verkligen känner att ”nu är jag hemma”. Nu ser jag en långsiktig framtid här. Annars har jag nästan alltid haft en tanke någonstans att ”jaja, jag blir här till jag är färdig med ditt eller datt, sen blir det nog Sverige igen”. Men nu finns inte det längre. Slagit mig till ro kan man säga. Och det känns riktigt bra.

Visst, några dagar är det riktigt tungt att bo här, kanske speciellt för en som inte är född på Vestlandet. När man ser i väderprognosen på sommaren att det bara står regn och regn, och vintern är full i stormar. Men så, kommer dom här vidunderligt vackra dagarna mitt i allt. Och då händer något konstigt, du glömmer helt plötslig alla dagar med storm och vind, och regnet känns väldigt långt borta. Har fått höra av folk här att eftersom jag tänker så, ” då har du andan av en riktig vestlendning” 😊 tar det som en komplimang! För Vestlandet är verkligen en vacker plats! 

Domba, utanför Florø

Men det som gjorde 2016 så bra och speciellt för mig var nog mest att jag träffade Andreas. Vi träffades på jobb, i februari och i mars var vi officiellt ett par. Aldrig träffat en som är så omtänksam, snäll och rolig! Han hade precis köpt ett hus i Florø, och efter några månader bodde jag där också. Så, det är tackvare han som jag nu riktigt känner mig helt hemma här, och har en långsiktig plan.  Efter att vi flyttat ihop, skaffade vi också Diesel, vår hund. Han är en blandning av Beagle och Basset. Var en som jobbade på Svanøy, hans hund fick valpar, och vi åkte dit ”bara för att kolla”, slutade såklart med att vi bestämde att vi skulle ha en av dom. Han är dessutom född på Sveriges nationaldag, så han passer perfekt in i den familjen vi nu blev😊 

Rosett-familjen
Under året har vi också hunnit med både en tur till Italien och Småland. Så Andreas fick se var jag har mina rötter ifrån. Och träffat min familj, som alltid har varit och är ett stort stöd i allt! 

Dessutom var vi också på många ”småturer” bara runt om Florø”. Så härlig  när man delar intresset att upptäcka närmiljöet, vare sig det är i båt eller på tälttur. 

Grotlesanden
Kalvåg
Vulkanen Etna
Gullabo, Småland
Men det är just detta som gör 2016 så viktigt. Jag fick en trygghet. 

google-site-verification: google186bccc386f9349b.html

Lämna en kommentar